Eesti Suursaatkond Varssavis edastab Poola Rahandusministeeriumi saadetud täiendava informatsiooni seoses uue e-TOLL-i elektroonilise teemaksu kogumise süsteemi kasutuselevõtuga Poolas. Rahandusministeerium teatab, et üleminekuperiood, mille jooksul kaks elektroonilise teemaksu kogumise süsteemi viaTOLL ja e-TOLL toimivad paralleelselt, on lõppemas. Alates 1. oktoobrist on ainus kehtiv süsteem e-TOLL.
Rahandusministeerium on hiljuti pakkunud kasutajatele lihtsamat võimalust e-TOLLis registreerimiseks, samuti võimalust saada septembri lõpuni 25 % soodustust.
UTA ONE on hetkel kõige terviklikum EETS teenus turul. Euroopa elektroonilise maksukogumisteenuse (EETS) eesmärgiks on ainult ühe nn pardaseadmega (On-Board-Unit, OBU) piirideta läbi Euroopa sõita. UTA tellib pardaseadmed firmalt Telepass, mis on Euroopa juhtiv elektrooniliste teemaksu kogumise lahenduste pakkuja. Hetkel 14 riiki selle teemaksusüsteemiga: Belgia ja Liefkenshoektunnel, Saksamaa, Prantsusmaa, Itaalia, Poola (A4, Katowice – Krakow), Portugal, Austria, Hispaania, Taani (sillad), Norra, sealhulgas parvlaevad ja kiirteed, Rootsi (sillad Šveits, sealhulgas Liechtenstein, Ungari.
ViaTOLL’i süsteem sõidukitele, lubatud täismassiga on üle 3,5 t, hõlmab 1565 km riiklikke maanteid, kiirliikluse teid ja kiirteid, mida haldab firma GDDKiA. Alates 1. juulist 2012 laiendatakse süsteemi järgmistele teeosadele:
· Osa kiirliikluse teest S7 Elblàg – sõlmpunkt Paslæk-Póùnoc, 13,7 km pikk
· Osa riigimaanteest nr. 91: ristmikust riigimaanteega nr. 6 kuni sõlmpunktini Nowe Marzy; ja S5 kiirtee ristmikust Ùysomiceni (ristmik kohaliku teega nr. 552), kokku 141 km
· Riigimaantee nr. 92 osades: Wrzeúnia – Konini linna piir; Konini linna piirist kuni Ùowiczini (ristmik riigimaanteedega nr. 2 ja nr. 14) – nende osade kogupikkus on 169 km
· Riigimaantee nr. 94 osas Modlnica – sõlmpunkt Modlniczka, 2,5 km pikk
ViaTOLL’i süsteem autojuhtidele
Alates 1. juunist 2012 saavad viaTOLL’i süsteemiga vabatahtlikult liituda selliste sõidukite juhid, mille maksimaalne lubatud täismass on alla või võrdne 3,5 t. Tegu saab olema mugava alternatiiviga praegu käigusolevale manuaalsele teemaksu kogumise süsteemile järgmistes kiirteede osades: A2 Konin-Stryków ja A4 Bielany Wrocùawskie-Soúnica.
Tasud kiirteel A4 Bielany Wrocùawskie-Soúnica
Alates 1. juunist 2012 hakkavad kiirtee A4 Bielany Wrocùawskie-Soúnica osa kasutamise eest maksma selliste sõidukite juhid, mille maksimaalselt lubatud täismass on ≤ 3,5 t. Selle ajani oli see osa kiirteest teemaksuga maksustatav ainult nendele sõidukitele ja autorongidele, mille maksimaalselt lubatud täismass on > 3,5 t, või millel oli alla 9 koha. Teemaksu määrad saavad olema: 0,05 zlotti/km kohta mootorratastele, 0,1 zlotti/km kohta muudele sõidukitele, mille maksimaalselt lubatud täismass on ≤ 3,5 t. Sisenedes sellisele kiirtee osale, kus manuaalselt teemaksu kogutakse, saab juht kviitungi, mis saab teemaksu kogumispunktis sellelt osalt lahkudes arveldamise aluseks.
Edastame Poola Maanteeametist saadetud informatsiooni seoses kavandatava elektroonilise teemaksu kogumise süsteemi käivitamisega. Poola riigimaanteede ja kiirteede ameti peadirektoraat on võtmas kasutusele Poola Riiklikku Teemaksukogumise Süsteemi (Süsteem).
Alates 1. juulist 2011 lõpetab tegevuse praegune vinjetiskeem sõidukite puhul, mille kogumass ületab 12 tonni; ning tegevust alustab uus elektrooniline süsteem – viaTOLL. Selle süsteemi kasutamine on kohustuslik kõikidele sõidukitele, mille registrimass ületab 3,5 tonni. Kõikide vastavate teede kasutajad peavad Süsteemis registreeruma ja hankima sõidukisisese seadme (SSS) viaTOLLi operaatorilt oma sõidukisse paigaldamiseks.
Süsteem koosneb järgmistest osadest:
1. Üleriigilise Raskesõidukite Elektroonilise Teemaksu Kogumise (RETK) süsteemi käivitamine sõidukitele, mille maksimaalne lubatud täismass (MLT) ületab 3,5 tonni, maanteedel, kiirteedel ja osadel riigimaanteedel;
2. Manuaalse Teemaksu Kogumise teenuse käivitamine kergsõidukitele, mille MLT on alla 3,5 t; riigi hallatavatel teemaksuga maksustatavatel maanteedel (lisaks olemasolevatele maanteesoodustustele); ja
3. Kergsõidukite ETK (KETK) käivitamine valikulise tasumisvõimalusena sõidukitele, mille MLT on alla 3,5 tonni, ning mis kasutavad riigi hallatavaid teemaksuga maksustatavaid maanteid.
Alljärgnevalt esitame teile mõningat esialgset informatsiooni selle Süsteemi kohta.
2. novembril sõlmis Poola riigimaanteede ja kiirteede peadirektoraat lepingu valitud teedel elektroonilise teemaksu kogumise ja manuaalse teemaksu kogumise riikliku süsteemi arendamiseks, väljatöötamiseks, integreerimiseks ja rakendamiseks.
ETK süsteem on mikrolainesüsteem, teise nimega ELTK (eriotstarbeline lähitoimekommunikatsioon) teemaksukogumissüsteem.
Alates 11. aprillist hakkab klienditeeninduskeskus vastama abitelefoni infoliinile poola, inglise, saksa ja vene keeles ööpäevaringselt, seitse päeva nädalas.
Alates 2. maist algab SSS-de jagamine. Üle terve Poola määratakse kakssada jaotuspunkti ja kuusteist klienditeeninduspunkti, kus kasutajad saavad registreeruda ja endale SSS-i hankida. Need punktid paiknevad riigipiiri ja vastavate teede läheduses, ning autoremonditöökodades ja tanklates.
Lisainformatsioon on saadaval Süsteemi veebileheküljel: www.viatoll.pl. Veebilehekülg on kättesaadav alates 26. jaanuarist ning seda arendatakse kuni 2011.a. mai alguseni. Valmis veebileheküljel saab olema teede kaart, kus on märgitud teemaksuga maksustatud teed. Teemaksuga maksustatud teede võrku laiendatakse koos kogu Poola teedevõrgu väljaarendamisega. Veebilehekülg saab olema kättesaadav järgmistes keeltes: poola, inglise, saksa, tðehhi, slovaki, ukraina, valgevene, leedu, vene.
Suhtekorraldustegevus on juba alanud. Kampaaniat laiendatakse alates aprillist. Teie riikide ajalehtedesse tuleb kampaania informatsioon alates aprillist 2011.
GDDKiA poolt hallatavatel kiirteedel peavad kergsõidukite (vähem kui 3,5 tonni) juhid teemaksu tasuma teemaksuga maksustatud kiirteedel vastavalt „Teemaksuga maksustatud kiirteede ja riigimaanteede vahendite seadusele“. Manuaalne teemaksu kogumine algab esialgu kahel olemasoleval teemaksuga maksustatud riigimaantee sektsioonil A2 Konini – Stryków vahel ning A4 Wroclaw – Katowice vahel. Nende manuaalsete teemaksu kogumiste täpne alguskuupäev täpsustatakse edasiste teadaannetega.
Taoliste sõidukite juhid võivad vabatahtlikult valida, kas nad tasuvad teemaksu manuaalselt teemaksu kogumispunktides, või tasuvad elektrooniliselt viaTOLLi süsteemiga liitumise teel. See variant saab võimalikuks alles pärast seda, kui kergsõidukite elektroonilise maksmise meetod on kasutusele võetud, hiljemalt 1. jaanuaril 2012.
Kontaktisik
Aleksandra Cybulska Riigimaanteede ja kiirteede peadirektoraat Rahvusvahelise koostöö osakond GDDKiA keskasutus alcybulska@gddkia.gov.pl Tel. (+48 22) 375 86 33 Ul. Ýelazna 59, 00-848 Varssavi, Poola
Tabelis on ära toodud Poola rahvuslike teede klassi A ja klassi S (kiirtee ja kiirliikluse tee)
Sõiduki tüüp
Teemaks zlottides ( zù)
sõiduki EURO klass
max. EURO 2
EURO 3
EURO 4
min. EURO 5
1
2
3
4
5
Sõidukid üle 3,5 t kuni 12 t MLT
0,40
0,35
0,28
0,20
Sõidukid 12 t MLT ja enam
0,53
0,46
0,37
0,27
Kõik bussid olenemata registrimassist
0,40
0,35
0,28
0,20
Teemaks GP and G kategooria teedel (riiklikud teed)
Sõiduki tüüp
Teemaks zlottides ( zù)
sõiduki EURO klass
max. EURO 2
EURO 3
EURO 4
min. EURO 5
1
2
3
4
5
Sõidukid üle 3,5 t kuni 12 t MLT
0,32
0,28
0,22
0,16
Sõidukid 12 t MLT ja enam
0,42
0,37
0,29
0,21
Kõik bussid olenemata MLT
0,32
0,28
0,22
0,16
Viatolli süsteem on üles ehitatud Kapsch’i poolt, seega süsteem sarnane Austria ja Tðehhi omale.
Poolas saab olema 220 viaboxi müügikohta. Teemaksu saab maksta kahe moodi: manuaalselt ja Viatoll süsteemiga liitudes. Sõidukite registreerimine süsteemi kasutamiseks algab 2. mail 2011.
Selleks, et registreeruda süsteemi kasutajaks, tuleb valmis seada järgmised dokumendid: webpage. Registreeruda saab otse siit: website. Kalkuleerida aitab kalkulaator SIIT.
Kõik sõidukid on teemaksu kohuslased järgmistel teedel:
Seoses elektroonilise kiirteemaksu tasumise süsteemi sisseseadmisega on praegu kehtiv vinjeti süsteem kehtiv kuni 30. juunini 2011.a. Vinjettide müük toimub järgmiselt: 12 kuu vinjetid on müügil kuni 30.juunini 2010 1 kuu vinjetid on müügil kuni 31.maini 2011 7 päeva vinjetid on müügil kuni 23.juunini 2011 1 päeva vinjetid on müügil kuni 30.juunini 2011 Kõik vinjetid kehtivad märgitud kuupäevani kuid mitte kauem kui 30.juuni 2011.
Liikluse eest vastutav osakond informeerib piirangutest, mis kehtivad eriveostele. Nõuded saateautodele on toodud Poola Siseministeeriumi regulatsioonis Dz.U.98.107.677. Juhul, kui nõutakse politsei eskorti, tuleb politseid sellest informeerida vähemalt nädal enne veo algust tel. (+48 22) 601 25 74, 601 23 48, 601 32 36, faks (+48 22) 601 26 89.
Info suuremõõtmeliste/raskekaaluliste vedude erilubade ja trahvide kohta Poolas.
Trahvid: 1. 1500 zl. – I ja II kategooria loa puudumine; 2. 5000 zl. – III ja VI kategooria loa puudumine;
3. VII kategooria loa puudumine: a) 500 zl. – teljekoormus või teljekoormused, sõiduki mass või sõiduki mõõtmed ületavad lubatuid kuni 10%; b) 2000 zl. – teljekoormus või teljekoormused, sõiduki mass või sõiduki mõõtmed ületavad lubatuid rohkem kui 10% ja mitte rohkem kui 20%; c) 15000 zl. – muudel juhtudel;
4. 5000 zl. – suuremõõtmelise/raskekaalulise sõidukiga silla või viadukti ületamine ilma maanteeametilt kinnitatud teavitust saamata (V ja VI kategooria load); 3000 zl. - suuremõõtmelise/raskekaalulise sõidukiga silla või viadukti ületamine tingimustel, mis ei olnud kooskõlas maanteeameti poolt antud juhistega; 6000 zl. - suuremõõtmelise/raskekaalulise sõidukiga silla või viadukti ületamine maanteeameti nõusolekuta; 2000 zl. – suuremõõtmelise/raskekaalulise veo teostamine tingimustel, mis ei vasta VII kategooria loal toodutele.
Nr.
Loa kategooria
Suuremõõtmelise/raskekaalulise veoki parameetrid
Lubatud maanteed
1
I kategooria – jaotatavad veosed Väljastab: maanteeamet
a) Sõiduki mõõtmed ja massid ei ületa lubatud suurusi Teljekoormused ei ületa suurusi, mis kehtivad teedel, kus on lubatud teljekoormus veoteljele 11,5 tonni
Loal näidatud kohalikud teed
2
II kategooria – eriveokid või põllumajandus sõidukid Väljastab: „starostwo“ regionaalkontor
a. Sõiduki pikkus, kõrgus ja mass ei ületa lubatud suurusi, Teljekoormused ei ületa antud teel lubatud suurusic. Laius ei ületa 3,5 m
Riigimaanteed välja arvatud ekspress- ja kiirteed
3
III kategooria – jaotamatud veosed Väljastab: - „starostwo“ regionaalkontor, tollikontor piiril
a. Teljekoormused ja täismass ei ületa lubatud suurusi Laius ei ületa 3,2 m Pikkus ei ületa:- 15m üksiksõiduk- 23m autorongd. Kõrgus ei ületa 4,3m
Riigimaanteed
4
IV kategooria – jaotamatud veosed Väljastab: GDDKiA Tollikontor piiril
a) Täismass ei ületa lubatud suurusi Laius ei ületa 3,4m Pikkus ei ületa:- 15m üksiksõiduk- 23m autorong- 30m juhitavate telgedega autorongd) Kõrgus ei ületa 4,3m Teljekoormused ei ületa suurusi, mis kehtivad teedel, kus on lubatud teljekoormus veoteljele 11,5 tonni
Riigimaanteed
5
V kategooria – jaotamatud veosed Väljastab: GDDKiA
a) Teljekoormused ei ületa antud teel lubatud suurusi Laius ei ületa 3,4m Pikkus ei ületa:- 15m üksiksõiduk- 23m autorong- 30m juhitavate telgedega autorongd) Kõrgus ei ületa 4,3m Sõiduki täismass ei ületa 60 t
Riigimaanteed
6
VI kategooria – jaotamatud veosed Väljastab: GDDKia
a) Laius ei ületa:1. 3,4m üherealisel sõiduteel2. 4m kaherealisel sõiduteelb) Pikkus ei ületa: 1. 15m üksiksõiduk 2. 23m autorong 3. 30m juhitavate telgedega autorongc) Kõrgus ei ületa 4,3m Täismass ei ületa 60t Teljekoormused ei ületa suurusi, mis kehtivad teedel, kus on lubatud teljekoormus veoteljele 11,5 tonni
Koos VI kategooria loaga antud riigimaanteede nimekiri
7
VII kategooria – jaotamatud veosed Väljastab: GDDKiA
a) Mõõdud ja täismass ületavad I – VI kategooria lubadel toodud suurusi Teljekoormused ületavad suurusi, mis kehtivad teedel, kus on lubatud teljekoormus veoteljele 11,5 tonni
Loal näidatud marsruut
Tasud suuremõõtmeliste/raskekaaluliste vedude lubade eest: 1. I kategooria: a. 50 zł – kehtivus 1 kuu, b. 100 zł – kehtivus 6 kuud, c. 200 zł – kehtivus 1 aasta;
2. II kategooria - 100 zł; 3. III kategooria: a. 200 zł – kehtivus 1 kuu, b. 400 zł – kehtivus 6 kuud, c. 1.200 zł – kehtivus 1 aasta, d. 2.000 zł – kehtivus 24 kuud;
4. IV kategooria: a. 500 zł – kehtivus 1 kuu, b. 1.000 zł – kehtivus 6 kuud, c. 2.000 zł – kehtivus 1 aasta, d. 3.000 zł – kehtivus 24 kuud;
5. V kategooria: a. 600 zł – kehtivus 1 kuu, b. 1.200 zł – kehtivus 6 kuu, c. 2.400 zł – kehtivus 1 aasta, d. 3.600 zł – kehtivus 24 kuud;
6. VI kategooria: a. 800 zł – kehtivus 1 kuu, b. 1.600 zł – kehtivus 6 kuud, c. 3.200 zł – kehtivus 1 aasta, d. 4.800 zł – kehtivus 24 kuud;
7. VII kategooria: a. 500 zł – üks vedu suuremõõtmelise/raskekaalulise sõidukiga, mille mõõtmed ületavad III ja IV kategooria lubadele kehtestatud suurusi ning täismass ja teljekoormused ei ületa lubatud suurusi. b. 1.600 zł – luba üheks veoks suuremõõtmelise/raskekaalulise sõidukiga kõigil muudel juhtudel. c. On=pj+(n-1) x 0,7 x pj – tasu loa eest rohkem kui üheks veoks:
Talverehvide kasutamise kohta puudub konkreetne regulatsioon. Naastrehvide kasutamine on keelatud.
Lumekettide olemasolu sõidukis ei ole kohustuslik. Viitadega tähistatud teelõikudele (C-18) on lumekettide paigaldamine kohustuslik. Kohustuse lõpp on tähistatud (C-19).
See Infrastruktuuriministri määrus sätestab trahvisummade tasemed kutseliste maanteetranspordioperatsioonide või isiklikuks tarbeks korraldatava transpordi käigus toimunud rikkumiste eest, millele viidatakse 6. septembri 2001 maanteetranspordiseaduse artiklis 92.1. (Tariifid 24.07.06 seisuga)
Nimetus
Rikkumine
Trahv (PLN vääringus)
1
6.3.5
Kaupade vedu ohtlike kaupade veoks ette nähtud veokiga või veokite kombinatsiooniga, paakautoga, mahutikogumiga sõidukiga, konteineris või HEGK-s ilma eemaldamata oranže numbrimärke või silte
200
6.3.6
Ohtlike kaupade vedu veokiga või veokite kombinatsiooniga, paakautoga, mahutikogumiga sõidukiga, konteineris või HEGK-s ilma nõutavate lisamärgistusteta numbrimärgil või paagil kooskõlas ADR lepingu osaga 6
500
6.3.7
Ohtlike kaupade vedu veokis, mis ei vasta veoki sertifikaadis sätestatud tingimustele või ADR lepingu osas 9 sätestatud tingimustele
2,000
6.3.8
Ohtlike kaupade vedu konteineris, mis ei vasta ARD lepingu osades 6 ja 7 sätestatud tingimustele
2,000
6.3.9
Ohtlike kaupade vedu hulgitranspordiks ette nähtud paagis või konteineris, mille välispinnal leidub ohtlike ainete jääke
1,000
6.4
Pakendamine
6.4.1
Ohtlike kaupade vedu ilma nõutava pakendamiseta, ebapiisavas pakendis või ADR lepingu nõuetele mittevastavas pakendis
3,000
6.4.2
Ohtlike kaupade vedu ilma nõutavate märgistusteta pakenditel:
- ÜRO eraldusnumber
1,000
- nõutav(ad) silt(did)
500
- muud nõutavad märgistused
500
Need trahvid liidetakse kokku.
6.4.3
Ohtlike kaupade vedu selliste kaupade segalaadimist käsitlevaid eeskirju rikkudes
Ohtlike kaupade vedu või vastavat peale- või mahalaadimist korraldava ettevõtja või muu isiku poolne ohtlike kaupade turvalisusnõuniku (OKTN) nimetamise kohustuse rikkumine
5,000
6.5.4
Ohtlike kaupade vedu või vastavat peale- või mahalaadimist korraldava ettevõtja või muu isiku poolne ebaõnnestumine esitada iga-aastane tegevusraport vastavale piirkonna ametkonnale (vojevoodile) seadusliku tähtaja jooksul
5,000
6.5.5
Ohtlike kaupade veo või vastavate tegevustega, kaasa arvatud peale- ja mahalaadimisega kokku puutuvate töötajate, välja arvatud autojuhtide, koolitamata jätmine
5,000
6.5.6
Ohtlike kaupade maanteeveo turvalisust käsitleva plaani koostamata jätmine või ebakorrektne koostamine
5,000
6.5.7
Ohtlike kaupade peale- või mahalaadimine avalikes kohtades või asulas ilma vastavaid ametkondi teavitamata
1,000
6.5.8
Ohtlike kaupade vedu suures sobimatus konteineris teatud elementide strukturaalsete defektide tõttu
1,000
6.5.9
Ohtlikke kaupu vedava veoki parkimine ilma nõutava järelvalveta
800
6.5.10
Ohtlikke kaupu vedava veoki parkimine ilma käsipidurit kasutamata
500
6.5.11
Lahtise tule kasutamine 1. klassi ohtlikke kaupu vedavas veokis või selliste veokite läheduses nende peale- või mahalaadimisel
2,000
6.5.12
1. klassi ohtlike kaupade avalikes paikades lähemal kui 50 m asuvale veokile peale- ja mahalaadimist käsitlevate eeskirjade rikkumine
1,000
6.5.13
Reisijate, välja arvatud meeskonnaliikmete transportimine ohtlike kaupu vedavas veokis
500
6.5.14
Suitsetamiskeelu rikkumine koorma teisaldamisel või muude ohtlike kaupadega seotud tegevuste sooritamisel, kaasa arvatud veokis või konteineris
500
6.5.15
Mootori töötamine põhjendamatult pika ajaperioodi jooksul ohtlike kaupade peale- või mahalaadimisel
täiendavalt iga kuni 30-minutilise lisaperioodi eest
200
10.4
Päevase sõiduaja limiidi ületamine
10.4.1
15-60 minuti võrra
150
10.4.2
täiendavalt iga lisatunni või tunni osa eest
200
10.5
Maksimaalse sõiduaja ületamine kahe järjestikuse nädala jooksul
10.5.1
kuni 2 tunni võrra
100
10.5.2
täiendavalt iga lisatunni või tunni osa eest
100
11
Maanteetransport kiirust, sõiduaega ja puhkeaega automaatselt salvestavat seadet käsitlevaid eeskirju rikkudes
11.1
1. Salvestusseade - tahhograaf
transport veokiga, millel puudub tahhograaf
3,000
transport veokiga, millele paigaldatud tahhograaf ei suuda registreerida kõiki nõutavaid elemente
2,000
transport veokiga, millele paigaldatud tahhograafi ei ole läbinud nõutavat perioodilist ülevaatust või kontrollläbivaatust
1,000
2. Interferents aparatuuriga
tahhograaf ühendatud keelatud seadmetega
10,000
tahhograaf välja lülitatud
3,000
ebaseaduslik tahhograafi rikkumine, mis põhjustab muudatusi kiirust, sõiduaega ja läbitud vahemaad kajastavates näidikutes
5,000
11.2
Tahhograafi ebaõige kasutus
mitme ketta põhjendamatu kasutamine sama 24-tunnise perioodi jooksul - trahv päeva kohta
200-2,000
ketta kasutamine liiga kaua - ketta kohta
200-1,000
ajanäit kettal erinev veoki registreerimisriigi ametlikust kellaajast - ketta kohta
100-1,000
ajagrupi lüliti selektori) ebakorrektne kasutamine - ketta kohta
100-1,000
11.3
Sobimatute ketaste kasutamine:
antud tahhograafile mitte heaks kiidetud või ette nähtud ketta kasutamine
100-2,000
määrdunud või kahjustatud ketta esitamine - ketta kohta
100-2,000
11.4
Tahhograafi kettad
1. võimetus ettevõtte territooriumil läbiviidava kontrolli käigus esitada ketas või dokument, mis kinnitab, et veokiga ei ole sõidetud - trahv ketta kohta
500
2. ettevõtte territooriumil läbiviidava kontrolli käigus ketta esitamine, mis ei näita koguinformatsiooni autojuhi tööaja kohta - trahv ketta kohta
500
3. ettevõtte territooriumil läbiviidava kontrolli käigus ketta esitamine, mis ei näita mingit informatsiooni autojuhi tööaja kohta - trahv ketta kohta
500
4. ettevõtte territooriumil läbiviidava kontrolli käigus ketta esitamine, mida on ebaseaduslikult rikutud, näidates - ilma tahhograafi kasutamata - manuaalseid, automaatseid või poolautomaatseid kiiruse, tööaja või läbitud vahemaa näite - ketta kohta
1,000-5,000
5. sama ketta kasutamine mitme autojuhi poolt, välja arvatud juhud, kus tahhograafi konstruktsioon seda lubab
1,000
6. mitme ketta samaaegne kasutamine ühe juhi poolt
1,000
7. ettevõtte territooriumil läbiviidava kontrolli käigus esitatud ketas ei sisalda vajalikke andmeid
a) autojuhi nimi või perekonnanimi
50 - 500
b) sõiduki registreerimisnumber
50 - 500
c) koht või kuupäev, millal ketast esmakordselt kasutati
50 - 500
d) koht või kuupäev, millal ketast viimati kasutati
50 - 500
e) sõiduki kilometraaž hetkel, kui ketast esmakordselt kasutati
50 - 500
f) sõiduki kilometraaž hetkel, kui ketast viimati kasutati
50 - 500
Osutatud trahvid liidetakse kokku
11.5
Võimetus esitada väljavõtet töögraafikust või ajagraafikust
Autoveo teostamine, rikkudes digitaaltahhograafide kasutamise eeskirju
12.1
Autoveo teostamine sõidukiga, mis ei ole varustatud digitaalse registreerimisseadmega
3,000
12.2
Autoveo teostamine sõidukiga, mis on varustatud kalibreerimata digitaalse registreerimisseadmega.
1,000
12.3
Autojuhi poolt autoveo jätkamine lubatud juhtimisaja möödudes sõidukiga, mille digitaalne registreerimisseade on rikkis või ei tööta õigesti
1,000
12.4
Autoveo teostamine sõidukiga, mis on varustatud digitaalse registreerimisseadmega, mis ei ole läbinud korralist kontrolli
1,000
12.5
Autoveo teostamine sõidukiga, mis on varustatud digitaalse registreerimisseadmega, millega on ühendatud keelatud lisaseadmed, mis mõjutavad negatiivselt seadme tööd
10,000
12.6
Oma kehtivat autojuhikaarti mitte omava autojuhi autoveo teostamiseks lubamine sõidukiga, mis on varustatud digitaalse registreerimisseadmega
1,000
12.7
Autojuhi poolt autoveo jätkamine lubatud juhtimisaja möödudes ilma kehtiva kaardita või kahjustatud kaardiga
300
12.8
Digitaalse registreerimisseadme lüliti, mis võimaldab autojuhi maks. aktiivsuse liigi muutmist, vale kasutamine – iga päeva eest
1,000
12.9
Autoveo teostamine autojuhi poolt, kel puudub nõutav tahhograafi väljatrükk juhul, kui autojuhikaart on kahjustatud, ei ole korras või puudub – iga puuduva väljatrüki eest
100
12.10
Autojuhikaardi andmete sisestamise kohustuse rikkumine
500
12.11
Digitaalse tahhograafi andmete sisestamise kohustuse rikkumine
500
12.12
Ettevõtte kontrolli ajal puudulike andmete esitamine autojuhi aktiivsuse perioodide kohta - iga päeva eest
300
12.13
Ettevõtte kontrolli ajal digitaalselt tahhograafilt ja autojuhikaardilt sisestatud ja ettevõttes säilitatavate andmete mitteesitamine – iga päeva eest
500
12.14
Omavoliline sekkumine sõidukis asuval digitaalsel registreerimisseadmel või autojuhikaardil salvestatud andmetesse
5,000
12.15
Omavoliline sekkumine sõidukis asuva digitaalse registreerimisseadme töösse
2,000
12.16
Autojuhil kogu autoveo ajaks piisava paberikoguse puudumine registreerimisseadme trükimasina jaoks
500
13
Autoveo korraldamine perioodilisi sõidupiiranguid või teatud sõidukikategooriaid hõlmavaid keelde käsitlevaid eeskirju rikkudes
13.1
Autoveo korraldamine sõidukeelu või maanteekatte seisukorrast lähtuva teatud sõidukikategooriaid hõlmava piirangu ajal
1,000
13.2
Autoveo korraldamine liikluskeelu või teatud sõidukikategooriaid hõlmava piirangu ajal
1,000
Trahvid veokile, mis ületab maksimaalseid lubatud kaale ja/või mõõtmeid ja mis sõidab ilma vastava loata:
Trahvid: 1. 1500 zl. – I ja II kategooria loa puudumine; 2. 5000 zl. – III ja VI kategooria loa puudumine;
3. VII kategooria loa puudumine: a) 500 zl. – teljekoormus või teljekoormused, sõiduki mass või sõiduki mõõtmed ületavad lubatuid kuni 10%; b) 2000 zl. – teljekoormus või teljekoormused, sõiduki mass või sõiduki mõõtmed ületavad lubatuid rohkem kui 10% ja mitte rohkem kui 20%; c) 15000 zl. – muudel juhtudel;
4. 5000 zl. – suuremõõtmelise/raskekaalulise sõidukiga silla või viadukti ületamine ilma maanteeametilt kinnitatud teavitust saamata (V ja VI kategooria load); 3000 zl. - suuremõõtmelise/raskekaalulise sõidukiga silla või viadukti ületamine tingimustel, mis ei olnud kooskõlas maanteeameti poolt antud juhistega; 6000 zl. - suuremõõtmelise/raskekaalulise sõidukiga silla või viadukti ületamine maanteeameti nõusolekuta; 2000 zl. – suuremõõtmelise/raskekaalulise veo teostamine tingimustel, mis ei vasta VII kategooria loal toodutele.
Nr.
Loa kategooria
Suuremõõtmelise/raskekaalulise veoki parameetrid
Lubatud maanteed
1
I kategooria – jaotatavad veosed Väljastab: maanteeamet
a) Sõiduki mõõtmed ja massid ei ületa lubatud suurusi Teljekoormused ei ületa suurusi, mis kehtivad teedel, kus on lubatud teljekoormus veoteljele 11,5 tonni
Loal näidatud kohalikud teed
2
II kategooria – eriveokid või põllumajandus sõidukid Väljastab: „starostwo“ regionaalkontor
a. Sõiduki pikkus, kõrgus ja mass ei ületa lubatud suurusi, Teljekoormused ei ületa antud teel lubatud suurusic. Laius ei ületa 3,5 m
Riigimaanteed välja arvatud ekspress- ja kiirteed
3
III kategooria – jaotamatud veosed Väljastab: - „starostwo“ regionaalkontor, tollikontor piiril
a. Teljekoormused ja täismass ei ületa lubatud suurusi Laius ei ületa 3,2 m Pikkus ei ületa:- 15m üksiksõiduk- 23m autorongd. Kõrgus ei ületa 4,3m
Riigimaanteed
4
IV kategooria – jaotamatud veosed Väljastab: GDDKiA Tollikontor piiril
a) Täismass ei ületa lubatud suurusi Laius ei ületa 3,4m Pikkus ei ületa:- 15m üksiksõiduk- 23m autorong- 30m juhitavate telgedega autorongd) Kõrgus ei ületa 4,3m Teljekoormused ei ületa suurusi, mis kehtivad teedel, kus on lubatud teljekoormus veoteljele 11,5 tonni
Riigimaanteed
5
V kategooria – jaotamatud veosed Väljastab: GDDKiA
a) Teljekoormused ei ületa antud teel lubatud suurusi Laius ei ületa 3,4m Pikkus ei ületa:- 15m üksiksõiduk- 23m autorong- 30m juhitavate telgedega autorongd) Kõrgus ei ületa 4,3m Sõiduki täismass ei ületa 60 t
Riigimaanteed
6
VI kategooria – jaotamatud veosed Väljastab: GDDKia
a) Laius ei ületa:1. 3,4m üherealisel sõiduteel2. 4m kaherealisel sõiduteelb) Pikkus ei ületa: 1. 15m üksiksõiduk 2. 23m autorong 3. 30m juhitavate telgedega autorongc) Kõrgus ei ületa 4,3m Täismass ei ületa 60t Teljekoormused ei ületa suurusi, mis kehtivad teedel, kus on lubatud teljekoormus veoteljele 11,5 tonni
Koos VI kategooria loaga antud riigimaanteede nimekiri
7
VII kategooria – jaotamatud veosed Väljastab: GDDKiA
a) Mõõdud ja täismass ületavad I – VI kategooria lubadel toodud suurusi Teljekoormused ületavad suurusi, mis kehtivad teedel, kus on lubatud teljekoormus veoteljele 11,5 tonni
Loal näidatud marsruut
Eesti saatkond Poolas pöördus Poola Teetranspordi Inspektsiooni poole, selgitamaks milliste nõudmiste täitmist Poolas nõutakse. Alljärgnevalt ka küsimused ja peainspektori vastused: (vaba tõlge)
Poola Teetranspordi Inspektsiooni tegevust reguleerib Poola teetranspordiseadus, mille alusel Teetranspordi Inspektsiooni organid kontrolli teostavad. Poolakeelse seaduse leiab siit (http://www.lex.com.pl/serwis/du/2007/0874.htm, ustawa o transporcie drogowym, viimati muudetud 2007.a-l, seaduste raamat 2007, nr 125, alanumber 874)
Teetranspordi Inspektsioon võib määrata kahte sorti sanktsioone: a) trahvi administratiivotsuse korras; b) trahvikviitungi väljakirjutamisega.
Karistused on erineva iseloomu ja määraga vastavalt eeskirjadele. Tavaliselt määratakse vedajale / firmale trahv administratiivotsusega ja sõltuvalt rikkumise liigist (trahvitabel on teetranspordiseaduse lõpus lisana määratud, lisan selle antud kirja lõppu poola keeles). Trahvide summad ulatuvad 50 – 15000 PLNi, kui kontrolli tehakse maanteel ja kuni 30000 PLNi kui kontrolli tehakse vedajafirma kontoris / asukohas. Administratiivotsuste tegemist ja vaidlustamist reguleerib Poola administratiivprotseduuride koodeks (poolakeelse seaduse leiab siit: http://www.lex.com.pl/serwis/du/2000/1071.htm, kodeks postępowania administracyjnego, viimati muudetud 2000.a-l, seaduste raamat 2000, nr 98, alanumber 1071).
Maanteel tehtud administratiivotsusega määratud trahvi on võimalik tasuda kaardimaksena või sularahas kviitungi alusel. Kui juhil ei ole rahalisi vahendeid, siis on võimalik tasuda ülekandega vastava maakonna teetranspordi inspektsiooniüksusele, arvenumbri kohta saab teavet teetranspordiinspektorilt. Kuni ülekande laekumiseni vastavale pangakontole peab sõiduk seisma kontrollpunktis või teeinspektori poolt kättenäidatud parklas. Administratiivotsuse korral ei ole võimalik teha n-ö “krediidiotsust” ehk siis ei ole ette nähtud võimalust, tasuda trahv hiljem väljakirjutatud arve alusel, seda sätestab teetranspordiseadus art 95.1.1.
Trahvikviitungi maksmisel kehtivad teissugused reeglid, tavaliselt määratakse see füüsilisele isikule ehk autojuhile (mandat karny). Seda reguleerib Poola seadus, mis käsitleb protseduurieeskirju seadustest üleastumise korral (poolakeelse seaduse leiab siit: http://www.lex.com.pl/serwis/du/2008/0848.htm, kodeks postepowania w sprawach o wykroczenia, viimati muudetud 2008, seaduste raamat 2008, nr 133, alanumber 848) ja sellega on määratud, et kui isik viibib ajutiselt Poolas, tuleb trahv maksta sularahas trahvikviitungi väljakirjutanud inspektorile. Trahvide suurused on määratud Peaministri määrusega (poolakeelne nimekiri trahvidest ja suurused: http://www.lex.com.pl/serwis/du/2008/1249.htm, viimati muudetud 2008, seaduste raamat 2008, nr 202, alanumber 1249). Selles määruses on kirjas kõige sagedasemad liiklusrikkumised. Lisaks on inspektoril võimalik määrata trahv vastavalt vajadusele nimekirjas mittenimetatud rikkumiste eest 20 – 500 PLNi ulatuses ning raske rikkumise puhul kuni 1000 PLN vastavalt protseduurieeskirjadele seadustest üleastumise korra art 96.1 (poolakeelse seaduse leiab siit: http://www.lex.com.pl/serwis/du/2008/0848.htm, kodeks postepowania w sprawach o wykroczenia, viimati muudetud 2008, seaduste raamat 2008, nr 133, alanumber 848). Seadus ei reguleeri eraldi inspektori tegevust kui trahvi tehakse välismaalasele.
Selleks, et kiirendada kontrolli ja trahvi tasumist juhatab või viib teeinspektor trahvisaanu panga või sularahaautomaadi juurde, juhul kui see ei asu liiga kaugel. Rahamuretsemise ajal kasutatakse ühe võimalusena autojuhi dokumentide kinni pidamist seni kuni trahv saab tasutud. Teeinspektoril ei lasu kohustust autojuhti sularahaautomaadi juurde toimetada.
Kui finantsvahendid puuduvad võib teha kiirendatud kohtuprotseduuri ja on võimalus, et juht peetakse kinni ja viiakse kohtusse. Sellest võidakse looduba, kui isik on nõus ise kohtusse ilmuma määratud ajal ja kohas. Polistei ja piirivalve võivad ära võtta selleks ajaks passi või muud dokumendid, et takistada piiriületust. Kohtuprotseduuri läbiviimise saab teha leebemaks, mis sõltub ametniku otsusest, juhtumi iseloomust, võimalikust karistusemäärast ja juhtumi toimepannud isiku käitumisest. Seda kõike reguleerib samuti Poola seadus, mis käsitleb protseduurieeskirju seadustest üleastumise korral artiklid 89-92 (poolakeelse seaduse leiab siit: http://www.lex.com.pl/serwis/du/2008/0848.htm, kodeks postepowania w sprawach o wykroczenia, viimati muudetud 2008, seaduste raamat 2008, nr 133, alanumber 848).
Lisaks informeerib Teetranspordi peainspektor, et teeinspektorid on võtnud endale kohustuseks osata vähemalt ühte võõrkeelt. Seega teekontrolli käigus on võimalik suhelda inspektoritega ka vene, saksa, inglise või prantsuse keeles.
Alljärgnevalt küsimused ja peainspektori vastused: 1) Kui kauaks võib teeinspektor kinni pidada sõiduki registreerimistunnistusi või kontrollitavat sõidukit, millised seadused seda reguleerivad? Mil moel saab juht dokumendid tagasi? Reg.tunnistuste kinnipidamist reguleerib Poola liiklusseadus art 132ja 133 (poolakeelne seadus: http://www.lex.com.pl/serwis/du/2005/0908.htm, Prawo o ruchu drogowym, viimati muudetud 2005, seaduste raamat 2005, nr 108, alanumber 908). Reg.tunnistusi peetakse kinni kuni kinnipidamise põhjuse kõrvaldamiseni. Kui põhjus on kõrvaldatud, siis annavad tagasi või 7 päeva möödudes, kui on tegemist välismaise sõidukiga, saadavad vastava riigi esindajale ehk siis saatkonda. Kui reg. tunnistus võetakse ära, antakse selle kohta kviitung (pokwitowanie), kus on kirjas põhiinformatsioon, miks reg. tunnistus ära võeti, millised on sõidu jätkamise tingimused või kas see on üldse lubatud.
2) Kas juht peab lahkuma kabiinist kui teeinspektor kontrolli teostab või on juhil lubatud jääda kontrolli ajaks kohale ja seda pealt vaadata?
Vastavalt Poola Sise- ja administratiivministeeriumi määrusele (poolakeelne seadus: http://www.lex.com.pl/serwis/du/2008/0841.htm rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracjiw sprawie kontroli ruchu drogowego, viimati muudetud 2008, seaduste raamat 2008, nr 132, alanr 841) teeliikluse kontrolli kohta ütleb, et tuleb järgida inspektori märguandeid. Üldiselt on reegel selline, et juht ja kaasreisijad võivad ainult siis lahkuda sõidukist kui inspektor seda lubab (§16.3). Mõningatel juhtudel tuleb siiski sõidukist lahkuda, seoses kontrolli iseloomu või turvalisusega (§4.5).
Vedajatele ja nende juhtidel on teised reeglid vastavalt Poola teetranspordi seaduse artiklile 55 ja Poola Sise- ja administratiivministeeriumi määrusele kontrolli kohta, mida teostatakse teedel vedudega seoses (poolakeelne seadus: http://www.lex.com.pl/serwis/du/2008/0454.htm rozporządzenie Ministra infrastruktury
W sprawie kontroli w zakresie przewozu drogowego, viimati muudetud 2008, seaduste raamat 2008, nr 76, alanr 454), mis ütleb, et teeinspektor teostab kontrolli, ainult siis kui juht viibib kohal. Sõltub muidugi teeinspektori otsusest ja juhtumist, kas juhil lubatakse autost /auto juurest kontrolli ajaks lahkuda.
3) Administratiivotsuse vaidlustamise kord, kes peab tegema /esitama vaidlustamistaotluse? Kas see peab olema tehtud poola keeles või võib olla mõnes teises tuntud keeles?
Administratiivotsust saab vaidlustada ettevõtja, kes teostas vedusid ja kellele suhtes otsus langetati. Kontrolli ajal antakse juhile koopia administratiivotsusest ja teine eksemplar sellest saadetakse vedajafirmale firma aadressil. Vastavalt Poola teetranspordi seadusele § 93.5 tuleb vaidlustamistaotlus teha 14 päeva jooksul administratiivotsuse protokolli kättesaamise päevast. Avaldused tuleb teha aste kõrgemale organile, kes langetab ka otsuse vaidluse osas (administratiivotsuse / protokolli lõpus on kirjas, kuhu saab vaidlustamisavaldused saata). Avalduse peab esitama ettevõtja õiguslik esindaja, mille võib saata otse või võib esitada ka Poola Vabariigi diplomaatilisse välisesindusse, kust see siis vastu võetakse ja edasi saadetakse. Avaldust ei pea tegema advokaadi või juriidilise nõustaja abil. Vaidlustamisavaldused tuleb esitada poola keeles, seda reguleerib seadus Poola adminstratiivprotseduuride koodeks (Kodeks postepowania administracyjnego, poolakeelse seaduse leiab siit: http://www.lex.com.pl/serwis/du/2000/1071.htm, viimati muudetud 2000.a-l, seaduste raamat 2000, nr 98, alanumber 1071).
4) Kui kaua aega võtab vaidlustamisotsuse tegemine?
Vastavalt Poola adminstratiivprotseduuride koodeksile (Kodeks postepowania administracyjnego) artikkel 35 § 3 tuleb teha otsus kuu aja jooksul vaidlustamisavalduse kättesaamisest. See on soovituslik aeg, mille ületamine ei too endaga negatiivseid tagajärgi ei ettevõtjale ega vaidlustamisavaldust läbivaatavale organile.
Läbivaatamise kiirus sõltub juhtumi keerukusest, põhjendustest ja esitatud dokumentidest. Tavaliselt tekivad formaalsustest takistused, tuleb saata lisadokumente, puuduvad allkirjad, puuduvad tõlked poola keelde jne, mis pikendab läbivaatamist ja otsuse tegemist. Poola teetranspordi peainspektor, kes vaatab läbi ja otsustab vojevoodkondlike teeinspektorite poolt tehtud otsuseid, püüab jääda tavaliselt kuu aja raamidesse.
5) Kui kauaks on teeinspektoril õigus keelata sõiduki kasutamist ja mil moel sõiduk teisaldatakse? Millised dokumendid antakse sel juhul autojuhile? Kes vastutab sõiduki maanteelt eemalhoidmise eest? Kuidas on turvatud kaup sõidukis, mis on kinni peetud? Küsimus juhtumi kohta, kui vedaja vedas külmutatud kaupa? Küsimus autode turvamise kohta, kui deposiitparkla omanik lahkus tundideks teisele sündmuskohale?
Sõiduki eemaldamist liiklusest tuleb mõista kahel viisil. Esimene põhjus on kirjas seaduses teetranspordi kohta (art 132.1.1), siis kui sõiduk on liikluses ohtlik või rikub nõudmisi keskkonnaohutusele, sellisel juhul on inspektori kohustus pidada kinni sõiduki reg. dokumendid ja väljastada kviitung kinnipidamise kohta, mis ei anna õigust kasutada sõidukit seni kuni rike on kõrvaldatud.
Teine põhjus, miks sõidukit ei saa kasutada, on välja toodud artiklis 95 teetranspordi seaduses. Vastavalt sellele, eemaldatakse sõiduk liiklusest seni kuni rahaline trahv on makstud või auto tehnilised rikked parandatud või kuni perioodiline liiklemisekeeld on muutunud kehtetuks. Sellel toimingul on ohutusealane iseloom ja selle element on reg.tunnistuste äravõtmine, mille vastu antakse kviitung. Sõiduk antakse tagasi peale rahalise trahvi tasumist või kui teised põhjused on muutunud kehtetuks.
Kui mingil juhul administratiivotsusest tulevaid kohustusi ei täideta ning sõiduk on jäetud parklasse, siis teatud ajal jooksul (30 päeva pärast) hakatakse autot realiseerima administratiivotsusest tuleneva kulu katmiseks.
6 ja 7) Kuidas on reguleeritud karistamine kiiruse ületamise eest ja kuidas kiirust mõõdetakse? Kas juhti võib karistada ainult sõidumeeriku järgi? Milline on karistamise võimalus, kui sõidukil on digimeerik?
Vastavalt Euroopa Nõukogu regulatsioonile 3821/85 registreerimisvarustuse kohta teetranspordis ja Nõukogu regulatsioonile 2135/98, mis muutis eelnimetatud regulatsiooni, peab registreerimisvarustus (sõidumeerik) olema sõidukitesse paigaldatud, et näidata ning automaatselt või poolautomaatselt registreerida detailset sõiduki liikumist. Vastavalt lisadele 1 ja 1 B, mis on regulatsiooni lahutamatud osad, on seadmed, mis näitavad läbitud pikkust, kiirust ja aega, registreerimisseadmete(varustuse) juurde kuuluvad osad.
Sõidumeerikud nii analoogid kui digitaalsed peavad vastama homologatsiooni nõudmistele. Homologatsioon on dokument /tõend välja antud liikmesriigi poolt, mis tõendab, et konkreetne registreerimisvarustus vastab Nõukogu määruses 3821/85 välja toodud tingimustele ja neid tuleb kontrollida. Kui varustus vastab ülalnimetatud tingimustele ja ei ole katki, võib järeldada, et andmed, mida varustus näitab on õiged sh ka kiirus.
Poola territoorimil võivad karistused rikkumiste eest olla rahalised, mida võib võtta sh ka politsei (mandat karny). (Poola peaministri regulatsioon 21.03.2003, määrab kindlaks, et ka teeinspektsioonid võivad rahalisi trahve teha).
Kiiruse ületamine vastab väiksemate rikkumise koodeksi (poolakeelne seadus: http://www.lex.com.pl/serwis/kodeksy/akty/71.12.114.htm, kodeks wykroczen) artklitele 92 ja 97 ja seda saab karistada rahalise trahviga (mandat karny) või lahendada magistraatkohtus.
8) Kuidas vaadeldakse juhi töö- ja puhkeaega? Poola nõuab EL tõendit, kuigi seda pole määratud EL määrusega 561/2006 juhi töö- ja puhkeaja kindlaks määramiseks? Kas Poola tunnistab käsitsi kirjutatud kettaid?
Poola kui ELi liige lähtub EL seadustest sh juhtide töö- ja puhkeaja kontrollimisel. Poola nõuab kolmel juhul, kui juht on haiguslehel, puhkusel või kui sõitis teise sõidukiga (mis on jäetud välja 561/2006 EP regulatsiooni nimekirjast, mis käsitleb mõningate sotsiaalsete eeskirjade harmoniseerimine reegleid, mis puudutavad teetransporti), ankeeti, mis puudutab sotsiaalseid reegleid ettevõtlusele vastavalt Komisjoni otsusele (2007/230/WE).
On olemas reegel, mis nõuab, et juhid kasutavad diagramme või autojuhikaarte igapäevselt kui nad juhivad sõidukit alustades sõiduki kättesaamise hetkest. Diagrammi või autojuhikaarti ei ole lubatud välja võtta enne tööaja lõpetamist, välja arvatud juhtudel, kui selle välja võtmine on lubatud mõnel teisel põhjusel.
Kuigi Poola järgib Euroopa Nõukogu regulatsiooni 3821/85 on mõningatel juhtudel lubatud kirjutada käsitsi kettale, kui registreerimisvarustus ei tööta või töötab vigaselt, siis on juhid kohustatud näitama diagrammil või perioodilisel diagrammil, mis on lisatud diagrammi juurde või autojuhikaardi juurde, kus on märgitud autojuhi andmed (autojuhikaardi nr või perekonnanimi või autojuhilubade nr, mis on kinnitatud allkirjaga) kogu info, mis puudutab aega, kui regisreerimisvarustus ei töötanud korrektselt.
Juhul kui autojuht on autost eemal ja ta ei saa kasutada registreerimisvarustust, tuleb diagrammi täita automaatse registreerimise või mõnel teisel moel, mis on loetav ja kaart ei tohi olla määrdunud.
9) Kuidas saab juht tõendada, et ta kasutas puhkamiseaega, mis on ettenähtud nädalas? Viidates EL määrusele 561/2006 art 8 lõige 6 järgmistel juhtudel:
Kui puhkeaeg 1 nädala kohta on lühendatud min 24 h? Kui puhkeaeg 1 nädala kohta on regulaarne (45h)? Kui puhkeaeg 1 nädala kohta on regulaarne (45h), aga juht saab puhkeaja kompensatsiooni (45+24h)?
Näidatud juhtudel saab juht tõestada puhkamist vastavalt Poola seadusele, art 31 16.04.2004 autojuhtide tööaja kohta, mis on kooskõlas EL määrusega 561/2006. See artikkel kirjeldab, et juht, kes teostab vedusid ja kes teatud päevadel ei sõitnud sõidukiga või juhtis sõidukit, mille suhtes ei rakendu EL määrus 561/2006 või AETR leping, peab kontrolli käigus esitama tõendi, mis sisaldab järgmisi andmeid:
Juhi nimi ja perekonnanimi
Periood, mille jooksul tõend kehtib
Põhjused, miks pole diagramme või autojuhikaarti kasutatud või ei ole tehtud väljaprinti, mis on kirjeldatud art 15 p 7 regulatsioonis 3821/85
Väljaandmise koht ja kuupäev
Tööandja allkiri või entiteet, keele eest juht vedusid tegi.
Ei ole kindlaid tõendite näidiseid, mis lähtuvad ELi määrusest 561/2006, mis tõendaksid juhi puhkamiseperioode.
Sisselülitatud lähituled on kohustuslikud kõikidele sõidukitele ööpäev läbi 1. oktoobrist kuni veebruari lõpuni. Politseil on õigus kohapeal trahvid sisse nõuda. Uuendatud 15.06.2004
Maksuvabalt on lubatud riiki sisse viia kütust valmistaja paigaldatud paagi täis. Üle nimetatud koguse kütus maksustatakse aktsiisi-(1,129 PLN/liiter) ja käibemaksuga (22%).