vedavale teljele kui see on varustatud õhkvedrustusega või selle ekvivalendiga
11.5 t
paaristeljele, kui telgede vahekaugus on:
1.30 m - 2,00 m
18 t
Suurim lubatud kogumass
2- teljeline buss
20 t **
3- teljeline buss
25 t
3- teljeline buss kui vedav telg on varustatud paarisratastega õhkvedrustusega või kui iga vedav telg on varustatud paarisratastega
26 t
4- teljeline buss kui vedav telg on varustatud paarisratastega õhkvedrustusega või kui iga vedav telg on varustatud paarisratastega
32 t
Liigendbuss
28 t
* koos lisaseadmete ja lisa varustusega (nt. suusaboksid jms.) ** ametlikult lubatud kogumass, praktikas on maksimaalne lubatud 19,5 t
Veokid, mis ületavad lubatud mõõtmeid ja masse peavad omama eriluba ja tasuma eritasu. Sõidukid, mis on paarisratastega ja õhkvedrustusega või selle ekvivalendiga võetakse arvesse kui "maanteesõbralikud" ja seetõttu võib eritasu olla väiksem.
Bussijuhilt nõutavad dokumendid: - pass või ID kaart (EL kodanikul); - viisa kui vaja; - juhiluba.
Sõidukilt nõutavad dokumendid: - sõiduki registreerimistunnistus; - EÜ veoluba rahvusvaheliseks sõitjateveoks tasu eest või oma kulul ; - rahvusvaheline liikluskindlustus “roheline kaart”; - EÜ sõidulehtede raamat või INTERBUS kontrollraamat.
kolmeteljeline mootorsõiduk Teesõbralik vedrustus: 26 t. Lubatud täismassi suurendatakse alternatiivkütuse tehnoloogia jaoks vajaliku lisamassi võrra, mis ei ületa 1t. Lubatud täismassi suurendatakse heitevaba tehnoloogia puhul nõutava lisamassi võrra, mis on maksimaalselt 2 t.
25,00 t
neljateljeline mootorsõiduk Lubatud täismassi suurendatakse alternatiivkütuse tehnoloogia jaoks vajaliku lisamassi võrra, mis ei ületa 1t. Lubatud täismassi suurendatakse heitevaba tehnoloogia puhul nõutava lisamassi võrra, mis on maksimaalselt 2t. Veduk poolhaagisega, kus vedukil on teesõbralik vedrustus ja poolhaagise teljevahe on ≥ 1,8 m: 38 t.
36,00 t
viieteljeline ja enam autorong, poolhaagisega autorong Lubatud täismassi suurendatakse alternatiivkütuse tehnoloogia jaoks vajaliku lisamassi võrra, mis ei ületa 1 t. Lubatud täismassi suurendatakse heitevaba tehnoloogia puhul nõutava lisamassi võrra, mis on maksimaalselt 2 t.
40,00 t
kolmeteljelise poolhaagisega kaheteljeline mootorsõiduk, kui sellega veetakse ühendveo käigus ühte või mitut konteinerit või vahetusveovahendit maksimaalse pikkusega 45 ft
42,00 t
Kahe- või kolmeteljelise poolhaagisega kolmeteljeline mootorsõiduk, kui sellega veetakse ühendveo käigus ühte või mitut konteinerit või vahetusveovahendit maksimaalse pikkusega 45 ft
44,00 t
Allikas: IRU ja https://www.itf-oecd.org/road-transport-group/weights-and-dimensions/hungary
Uuendatud september 2023
Käändteljepoldi ja poolhaagise tagatelje vahe ei tohi ületada 12 m. Pikisuunas mõõdetuna autorongi kabiini tagant koormaruumi esimesest välimisest punktist kuni haagise tagumise välimise punktini, miinus veduki tagateljest kuni haagiseni, ei tohi ületada 15,65 m. Pikisuunas mõõdetuna autorongi kabiini tagant koormaruumi esimesest välimisest punktist kuni haagise tagumise välimise punktini ei tohi ületada 16,40 m
Uus kaal liikursüsteemis
Alates 19. septembrist 2017 võtab Ungari Valitsus kasutusele riikliku teljekaalusüsteemi, et suurendada liiklusohutust, kaitsta riigi maanteevarasid ja tagada võrdsed konkurentsitingimused veoettevõtjatele. Riiklik teljekaalusüsteem lähtub objektiivse vastutuse põhimõttest.
TSM-i (riikliku teljekaalusüsteemi) eesmärgiks on tabada liikluseeskirja rikkujad isegi sõidukit peatamata. Uut süsteemi peetakse tõhusamaks kui mistahes varasemat süsteemi. Selle kasutuselevõtuga ei kaasne asjaomastele ettevõtetele uut kohustust, kuid kontrolli tõhusus peaks eelduste kohaselt paranema 2 – 50% ja enam.
Ungari territooriumil on püstitatud 89 mõõtepunkti. Maa alla paigaldatud ribaliikumisandurite kaal võimaldab määrata teljekoormuse ja sõidukite kogumassi.
Tähelepanu juhitakse ka sellele, et mõõtepunktid integreeritakse süsteemi järk järgult, samaaegselt nende autentimise ja autoriseerimisega kuni 31. detsembrini 2017. Ettevalmistusperioodil trahve ei määrata, kuid hoiatusotsused saadetakse neile veoettevõtjatele, kelle sõidukid ei vasta määratud teljekoormusele ja lubatud kogukaalule vastavalt Ungari eeskirjadele.
Lisaks TSM mõõtepunktidele kasutavad ametiasutused jätkuvalt HAENNI kaalukoormusskaalat ja kaalujaamu regulaarsete maanteeliikluskontrollide jaoks, mille tulemustest lähtuvalt saab määrata trahvi.
Terminite "teekatet säästev telg" ja teekatet kaitsev sõiduk” selgitus ning taotlus sõidukite registreerimiseks "teekatet kaitsvatena".
Kooskõlas kehtiva Ungari seadusandlusega "ei tohi õhkkummidega varustatud sõidukite telje kaal ületada 10 t, teekatet kaitsvate telgede puhul ei tohi see ületada 11 t".
Kuna on teatatud probleemide esinemisest Ungari piiril terminite "teekatet säästvad teljed" ja "teekatet kaitsvad sõidukid" vääritimõistmise tõttu, palub ATRH, Budapest (Ungari autovedajate assotsiatsioon), operaatoritel võtta teadmiseks järgnevat. Lubatud kaalu ja mõõte ületavate sõidukite operaatorid peavad taotlema marsruudiluba ning tasuma ülekaalu eest ettenähtud tasu. KHVM (transpordi-, side- ja veeministeeriumi) korraldus nr 4/1999 (II. 12.) sätestab, et liiklusvahendeid, millel on neli kummist rehvi ühel õhkvedrustusega või sellega samaväärse vedrustusega teljel (st "teekatet säästev telg"), loetakse "teekatet kaitsvateks" ning nende suhtes võib kohaldada vähendatud tasumäära või olenevalt asjaoludest üldse tasust vabastada.
Teekatet kaitsva sõiduki registreerimisnumber peab olema arvutisüsteemi salvestatud enne sõiduki saabumist Ungari piirile. Teekatet kaitsva liiklusvahendina registreerimiseks on vaja kirjalikku deklaratsiooni. See peaks sisaldama järgmisi üksikasju:
Taotleja andmed: nimi, aadress, telefoni- ja faksinumber
Sõiduki andmed: registreerimisnumber ja päritoluriik, kerenumber, tootja ning tüüp, sõiduki omaniku või operaatori nimi ja aadress
Omaniku, operaatori või taotleja lühideklaratsioon selle kohta, et üks veotelg on varustatud 4 kummist rehviga ja õhkvedrustusega või sellega samaväärse vedrustusega ning et seetõttu saab sõidukit lugeda teekatet kaitsvaks ja seoses sellega kuulub see KHVM korralduse nr 4/1999 (II.12.) kohaldamisalasse
Kohaliku transpordiameti või sõiduki tootja kinnitus selle kohta, et liiklusvahend vastab ülaltoodud kriteeriumitele
Koopia liiklusvahendi registreerimistunnistusest.
Taotlus tuleks koostada ungari, saksa või inglise keeles ning saata koos ülalmainitud andmete ja tunnistustega posti teel (mitte faksi teel!): Magyar Közut Kht., Pf 749,
Sõidukilt nõutavad dokumendid: registreerimistunnistus, rahvusvaheline kindlustus "roheline kaart" või selle puudumisel kolmanda isiku kindlustus, mille saab osta piiril, veoluba
Kaubale nõutavad dokumendid: CMR ja sinna juurde kuuluvad dokumendid, luba ADR veose teostamiseks.
Ungari toll andis välja uue juhendi maanteevedude käsitlemiseks Ungaris ELi välispiiridel Pärast raskusi, mis tabasid Ungari piiridel TIR-märkmike alusel reisijaid või kaupu vedavaid maanteeveo-ettevõtjaid, kohtus IRU (Rahvusvaheline Maanteetranspordi Liit) sekretariaat hiljuti Ungari pädevate asutustega, et leida viise olukorra lahendamiseks.
Selle kohtumise konkreetse tulemusena andis Ungari tolli- ja rahandusameti peadirektoraat välja uue ja väga selgesõnalise juhendi. Eelkõige näeb kõnealune juhend väga selgelt ette järgmise:
1. TIR-märkmikud: keelatud on sundida TIR-märkmiku valdajat (juht) kasutama kindlate tolliagentide/-maaklerite teenuseid; 2. Reisijateveo korral: keelatud on sundida bussijuhte ja reisijaid otsesel või kaudsel teel* maksma rahasummasid, mis ei ole ette nähtud konkreetselt asjassepuutuvate ja kohaldatavate õigusaktidega/määrustega. 3. Juhendi rakendamise toetuseks paigutatakse igasse Ungari tolliasutusse käesoleva juhendi lisa, milles on kirjas eespool nimetatud punktide 1 ja 2 eiramisega seotud kaebuste käsitlemiseks määratud kohaliku tolliametniku kontaktandmed. 4. Kaebuste korral, mis on seotud eespool nimetatud punktide 1 ja 2 eiramisega või TIR-märkmike või bussireisijate käsitlemisel ilmnenud raskustega tolliformaalsuste täitmisel, on juht kohustatud helistama viivitamata ühel Ungari tolli- ja rahandusameti telefoninumbritest (Ungarist tasuta 06-80-203-724 või teistest riikidest +36 1 456 9555) ning võtma ühendust kohaliku tolliasutuse määratud ametnikuga, et ilmnenud probleemi oleks võimalik tulemuslikult uurida.
Eespool nimetatud punktide 1 ja 2 eiramise korral peavad TIR-veokite ja autobusside juhid, olles võtnud ühendust punktis 4 nimetatud ja Ungari tolliasutustes asuvatel teadetetahvlitel ära märgitud kohaliku tolliasutuse määratud töötajaga, tegema avalduse ka IRU TIR-süsteemi vihjeliinil (tel: +41.22.918.27.92), mainides vastavaid üksikasju ja tõendavaid dokumente.
Ühingu kohustused:
IRU iga liikmesühingu kohus on teavitada kõiki Ungariga seotud veooperatsioone korraldavaid TIR-märkmike valdajaid ja bussioperaatoreid kohustuslikest protseduuridest, et vältida varasemaid probleeme. Seda tuleb teha viivitamata ja vastavas keeles kõigi asjakohaste vahenditega.
Ühingud peavad rõhutama fakti, et operaatorid, kellel on raskusi TIR-märkmike või autobussireisijate käsitlemisega Ungari piiril, peavad võtma ühendust tolliasutuses olevale teadetetahvlile märgitud määratud tolliametnikuga ning ühtlasi edastama teate IRU TIR-süsteemi vihjeliinile.